16-q1 - Pozvání do opery ...

01.02.2016 08:55

SO_30.1.2016 - Wiener Staatsoper
W. A. Mozart - Zauberflöte


   Jako vánoční dárek jsme od vnučky s partnerem dostali pozvání na společnou návštěvu operního představení a byl to skutečně mimořádný zážitek. Počínaje posezením v Cafe Opera se Sachrtortem a perfektním vrchním ze Záhoria, který nás oslovil česky, přes výbornou akustiku i na zadních místech v lóži a celkovou atmosféru ve vyprodaném divadle.

   Jsme za ten dárek s paňmámou oba velice vděční, protože v našem věku bychom se tam nikdy sami nepodívali. A tak máme nejen na co vzpomínat, ale i o čem vyprávět . . .

   Pro mě osobně byly velice zajímavé širší souvislosti - třeba jak na lidový "singspiel", tj. operu s mluveným slovem spontánně reagovali diváci asi podobně jak před 220 lety.  Setkání s výkony zpěváků, kteří patří ke světové špičce mě pak inspirovalo k bližšímu zkoumání dosažitelných zdrojů na webu, o které bych se rád v dalších odstavcích podělil s navštěvníky MIMu . . . (únor 2016 - ČeV)

Chodíme na operu v Brně, tak můžeme srovnávat: 

  • Především jsou zde výrazně dražší vstupenky a hodně se liší - např. v našem případě (ceny A) v lóži v "polostředu" (2. pořadí 12) ve 3. řadě (2x34 EUR) stála 2. řada už 2x54 EUR a 1 řada pak 3x181 EUR - to jsou ovšem ceny divadla (odkaz dále) - pokud ale člověk při hledání na webu zvolí první nabízenou komerční nabídku (www.viennaconcerts.com), tak zaplatí za místo ve 3. řadě 48 a v 1. dokonce 226 EUR (!)
  • Na druhé straně je ale návštěva představení ve Staatsoper pro běžné lidi obecně dostupnější, protože vedle nejlevnějších míst k sezení za 14 EUR (zadní sedadla v postranních lóžích), jsou k dispozici také mista na stání za 4 (přízemí) a 3 EUR (balkon, galerie). Celková kapacita divadla je 1709 míst k sezení a 567 k stání - zatímco divadla v Brně: Janáčkovo (1055 sezení - 0 stání), Mahenovo (569 - 0), Reduta (259/350 - 0) - Wien má cca 1,8 a Brno cca 0,4 milionů obvatel.
  • Myslím, že zmíněný přístup k umožnění návštěvy "velkého divadla" širším vrstvám zájemců, daný dle mého názoru dlouhodobou stabilitou demokratického režimu u našich sousedů je důvodem, proč oblečení publika v Janáčkově divadle je určitě slavnostnější. Samozřejmě v tom hraje roli i moderní rozhlehlý interiér návštěvnických prostor v Brně a velký počet turistů ve Vídni, pro které je světově známá scéna velkým lákadlem. Pravdou ale je, že kromě většiny spíše běžně civilně oblečených návštěvníků jsem tam viděl i dvě dámy ve slavnostním japonském kimonu ...

Kouzelná flétna (wiki) - videa k představení (seznam, cca 21 min celkem):

mim2rajče.net

Odkazy:

   Cornelius Maister - dirigent - staatsoperblog.at/freue-mich-wie-ein-kind-auf-die-vorstellungen

   Stephen Milling - Sarastro, Benjamin Bruns - Tamino, Alfred Šramek - Sprecher - wiki - videoportret - markename

   Albina Shakimuratova - Königin der Nacht - Teatro alla Scala

   Valentina Nafornita - portrait (en) - Pamina - staatsoperblog.at/interview - *Cuhnesti - 2011 - soprana nr 1 in lume
      Edinburgh 2015 (Dvořák -audio) - Norina 2015 (Don Pasquale) - Paris 2012 (DP) - La Traviata 2015 - BBC 2011
      interviu - la o cafea (2015), de la Cuhnesti la Viena (2014) - (ro), Moskva 2012 (Doga), 2011 (Le filles de Cadix)

   Caroline Wenborne - 1. Dame, Ulrike Helzel - 2. Dame - staatsoperblog.at/portrait , Carole Wilson - 3. Dame,

   Annika Gerhards - Papagena (v závěru) - staatsoperblog.at/im-portrait

   Markus Werba - Pa-pa-pa ... - Classic Talk 1/2 - 2/2 (2014), Almaviva (2009), Don Giovanni (2013),
      Figaro (Rossini) - I Pagliacci (Leoncavallo) - (koncert) 2015, ... in Heute Leben (2012)
   Wiener Sängerknaben - 3 chlapci, Benedikt Kobel - Monostatos
 

www.wiener-staatsoper.at - oficiální portál - wiki